Duurzaamheid en sociale innovatie

Globe

Duurzaamheid is onmisbaar als kernelement in de bedrijfsstrategie. Effectieve integratie van maatschappelijk verantwoord ondernemen in nieuwe en bestaande business modellen is daarbij van groot belang. Echter welke ingrediënten zijn essentieel voor een succesvol duurzaam business model? En hoe speelt innovatie hierbij een rol?

Escultor is partner van Between-us, een adviesbureau met meer dan 15 jaar Europese ervaring op het gebied van duurzaamheid. In die hoedanigheid kunnen wij ondernemingen helpen met de ontwikkeling en verbetering van hun duurzaamheidstrategie, het trainen van senior managers op het gebied van duurzaamheid, en het ontwikkelen van marketing- en salesproposities.

We maken daarbij gebruik van GLOBE-US, een tool welke gebaseerd is op de Business Model Generation-aanpak van Osterwalder en Pigneur. GLOBE-US omarmt de laatste ontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid, zoals GRI G4 en ‘Creating Shared Value’ en bestaat uit 7 stappen, beginnend met het originele business model. Door toepassing van relevante “material issues” focust de tool op waardecreatie en uiteindelijk een innovatief herontwerp van het business model.

Via een gestructureerd en bevattelijk proces biedt GLOBE-US een begrijpelijke aanpak voor de bedrijfsspecifieke elementen op het gebied van people, planet en profit, en stippelt de tool een route uit op strategie voor waarde uit duurzaamheid.

Hoe GLOBE-US in de praktijk werkt zie je in onderstaande presentatie:

Globe us – in 7 steps towards a more sustainable business model from between-us

Samengevat zijn de 7 stappen in het GLOBE-US proces:

  1. Omschrijving van het business model volgens het ‘Business Model Canvas’: Hoe is de business van onze klant opgebouwd? Wie is/zijn de klant(en)? Wie zijn de gebruikers? Hoeveel van hen zijn er?
  2. Definitie van de issues in relatie tot duurzaamheid in de sector: Wie zijn de stakeholders en welke issues zijn voor hen relevant?
  3. Selectie en prioritering materiële issues volgens stakeholders en de organisatie: Welke issues zijn relevant voor onze stakeholders en wat is hun impact op de bedrijfsvoering?
  4. In kaart brengen van de concurrentieomgeving in een ‘value curve’:  Wat doet onze concurrentie op het gebied van duurzaamheid?
  5. Bepalen van ambities en doelen voor toekomstige ontwikkeling: Welke specifieke benchmarks kunnen we gebruiken om de superioriteit van onze producten of diensten te bewijzen?
  6. Aanwijzen van kansen op strategische gebieden: Welke kansen liggen er op het gebied van eco-efficiency, innovatie en customer intimacy?
  7. Feedback naar het business model voor een potentieel herontwerp van het business model: Disruptiveness: Hoe kunnen we het bestaande business model samen met onze klanten opnieuw ontwerpen?

Benieuwd hoe we GLOBE-US voor jou kunnen inzetten? Bel of mail ons!

Creative Commons-Licentie GLOBE-US van Between-us is in licentie gegeven volgens Creative Commons Naamsvermelding-GeenAfgeleideWerken 3.0 Unported-licentie.