Vernieuwers in energie

photo-1413882353314-73389f63b6fdSinds de privatisering van de traditionele nutsbedrijven is de markt voor energie danig veranderd. De levering van stroom is van een low-interest product dat automatisch door je plaatselijke energiebedrijf werd geleverd uitgegroeid tot een complex en competitief landschap dat steeds meer mogelijkheden biedt voor innovatieve nieuwe ideeën en bedrijven.

Vorige week is de Marketeer van het Jaar 2015 verkozen. Het is een jaarlijkse wedstrijd georganiseerd door verschillende Nederlandse marketing organisaties. Dit jaar werd de prijs gewonnen door de CMO van Eneco, één van de grote traditionele Nederlandse energiebedrijven. Tien, of zelfs vijf jaar geleden zou het ondenkbaar zijn dat een marketeer van zo’n bedrijf een marketingprijs zoals deze zou winnen. Door duidelijk te kiezen voor duurzame proposities (windenergie en de slimme thermostaat Toon), niet langer prijs als leidende propositie te hanteren, en door het opbouwen van een klantgerichte organisatie heeft het bedrijf duidelijk afscheid genomen van het traditionele beeld van een energiebedrijf.

Maar Eneco zal continu haar waarde propositie moeten blijven vernieuwen. Er zijn vele nieuwkomers op weg naar deze markt. En deze nieuwkomer kunnen zelfs voortkomen uit hun eigen klantenkring. Kijk gewoon eens in je eigen straat en je zult zien dat buren zonnepanelen installeren en de opgewekte energie gedeeltelijk terugverkopen aan de energiebedrijven. Het elektriciteitsnet is aan het veranderen van een one-way, top-down netwerk naar two-way en bottom-up. In de toekomst zou energielevering zelfs op basis van “peer-to-peer” relaties kunnen plaatsvinden, zonder een rol voor de traditionele energiebedrijven.

Een mooi voorbeeld hiervan is de Nederlandse startup Vandebron, die onafhankelijke energieproducenten, zoals boeren met windmolens op hun land, het mogelijk maakt om energie rechtstreeks aan de consument te verkopen. Vandebron rekent alleen abonnementsgeld, dus zonder een percentage van de transactie. De individuele producenten verdienen meer geld dan wanneer ze de stroom zouden verkopen aan een energiebedrijf en consumenten betalen precies wat producenten rekening brengen, zonder extra marge.

Low-interest wordt steeds meer high-involvement in de energiemarkt. Stroom is niet langer gewoon stroom uit uw stopcontact. Het is uitgegroeid tot een industrie voor vernieuwers en marketeers.

Bron: FastCompany

Tags: , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie