De nieuwe tussenpersoon

tussenpersoonDe deeleconomie wordt meestal gezien als een manier om extra geld te verdienen door het verhuren van een bezitting, zoals hun huis of auto. Voor sommigen is het echter niet langer een secundaire bron van inkomsten, maar een primaire taak. De deeleconomie wordt steeds professioneler, en diverse slimme ondernemers dienen zich aan als tussenpersoon. Een concept wat nog niet zo lang geleden ondenkbaar was in de deeleconomie.

In een leuk artikel op hbr.org onderscheidt Sophie-Charlotte Moatti drie categorieën van deze nieuwe tussenpersonen: de power-sharer, de power-operator, en de power-organisator.

  1. De power-sharer: optimaliseert selectie en gebruik van middelen.
    Power-sharers kiezen ervoor middelen te kopen en deze te verhuren aan deelnemers aan platformen van de deeleconomie. Een voorbeeld uit de VS is Breeze. Voor een contributie en een wekelijkse vergoeding laten ze je een auto gebruiken die je gebruikt voor je eigen activiteiten als bijvoorbeeld chauffeur voor Lyft of shopper voor Instacart. En in tegenstelling tot traditionele lease kan je het gebruik van de auto annuleren met een opzegtermijn van slechts twee weken.
  2. De power-operator: maakt het gemakkelijk door tools en diensten te leveren.
    Veel platformen bestaan uit steeds grotere hoeveelheden ‘delers’. Vaak hebben deze delers geen idee van hoe je een bedrijf runt, noch de tijd of de wens om dat te leren. Ze missen hulpmiddelen om effectief te kunnen zijn via zo’n platform. Als je je appartement via Airbnb zou verhuren, hoe ga je dan om met alle aanvragers en zorg je ervoor dat het appartement wordt schoongemaakt? Een aantal power-operators leveren dit soort faciliteiten. Een bedrijf als Pillow maakt schoon na elke gast, of kan de prijs en bezettingsgraad optimaliseren, in ruil voor een commissie op de huur gegenereerd via Airbnb.
  3. De power-organisator: organiseert een gemeenschap en bouwt vertrouwen op.
    Eén van de nadelen van de deeleconomie is dat elk individu zelf moet leren wat werkt en wat niet. Er is geen vakbond die over bijvoorbeeld veiligheid waakt, geen manager die helpt in het identificeren van winstgevende mogelijkheden. Er is behoefte aan gemeenschappen waarin deelnemers kennis uitwisselen. Een voorbeeld is power-organisator Peers.org dat een platform biedt waarop deelnemers, zowel aanbieders als gebruikers, zich kunnen organiseren en ervaringen kunnen delen.

Voordat de deeleconomie echt mainstream wordt en grote gevestigde partijen hun plek definitief gaan veroveren zijn er dus mogelijkheden voor slimme en ambitieuze ondernemers om een ​​aandeel in deze grote en snel groeiende markt te veroveren. Het internet, lange tijd een angstbeeld voor vele tussenpersonen, biedt nu juist kansen voor een nieuw soort tussenpersoon.

Oorspronkelijke artikel gepubliceerd op hbr.org. Engelse versie van bovenstaand artikel is te lezen op patrickgiese.nl

Tags: , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie