Klopt jouw business model nog wel?

Obsolete

Bestaande business modellen staan steeds vaker onder druk. Er zijn nog maar weinig bedrijfstakken waar de traditionele, bestaande spelers niet bedreigd worden als gevolg van technologie, veranderende regulering of lage toetredingsbarrières. Hoe kan je als bedrijf of als leidinggevende voorkomen dat je te laat reageert op deze bewegingen in jouw markt?

Het toenemende belang van innovatie van business modellen komt ondermeer voort uit het feit dat onze wereld sneller voortraast. Producten hebben een kortere levensduur. We kijken kort na de introductie van een product alweer snel reikhalzend uit naar het volgende model of release. Daarnaast is er onverwachte concurrentie vanuit andere bedrijfstakken. De voor jou bekende usual suspects zijn niet langer meer exclusief als concurrenten. En als laatste is er steeds vaker sprake van innovatie op het vlak van de klantervaring en -beleving in plaats van het eenvoudig aanbieden van een ander of beter product.

Wat zijn drie belangrijke tekenen dat je business model op z’n laatste benen loopt?

  1. innovaties brengen steeds vaker steeds kleinere verbeteringen voort. Grote veranderingen, verbeteringen of doorbraken hebben plaats gemaakt voor incrementele stapjes;
  2. klanten accepteren steeds vaker – en vooral steeds makkelijker – andere en nieuwe alternatieven. Loyaliteit staat onder druk, ondanks dat het alternatief niet altijd beter hoeft te zijn;
  3. je resultaten komen onder druk te staan. Belangrijke KPI’s waar je het zakelijke succes aan af meet geven een steeds somberder beeld.

Deze toch niet zo heel ingewikkelde early signs worden echter door organisaties op grote schaal genegeerd. Er wordt veel te laat geschakeld omdat er voor medewerkers geen incentives zijn om vraagtekens te zetten bij de houdbaarheid van het huidige business model. Daarnaast zitten veel beslissers op te grote afstand van de klant en zien dus onvoldoende de verandering van zijn gedrag.

Vraag je eens af welke processen jij in jouw organisatie ingericht hebt om bestaande veronderstellingen omtrent de houdbaarheid van je business model te challengen. Kan zomaar zijn dat het antwoord op die vraag je onaangenaam verrast.

(Gebaseerd op interview met Columbia Business School professor Rita Gunther McGrath door Sarah Cliffe in Harvard Business Review, januari 2011)

Foto: Flickr – Todd Ross Nienkerk [cropped]

Tags: ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie