De auto als nieuwe databron

Connected CarDe auto is het op-twee-na snelst groeiende technologische apparaat, met alleen nog de smartphone en tablet voor zich. Door de toenemende connectiviteit van onze heilige koe zullen fabrikanten, dealers, technologie bedrijven en andere dienstverleners in toenemende mate data kunnen gaan verzamelen over berijders en hun gedrag. Dit biedt voor automerken mooie kansen om bijvoorbeeld de merkloyaliteit te vergroten. Maar vooral de introductie van nieuwe slimme diensten gebaseerd op al die data zal nieuwe toekomstige inkomsten gaan genereren. Dat de grote jongens er al serieus werk van maken blijkt bijvoorbeeld uit de samenwerking tussen Continental en IBM, of de aangekondigde Open Automotive Alliance van Google met o.a. Audi.

Interessanter zijn initiatieven zoals van Intel, wat de komende vijf jaar $100 miljoen gaat investeren in bedrijven die de adoptie van de connected car in een versnelling zullen brengen. Niet zo gek als je bedenkt dat de markt voor de connected car wereldwijd groeit van € 13 miljard in 2012 naar € 39 miljard in 2018. Dit biedt kansen voor nieuwe toetreders op deze markt. Ongetwijfeld zullen we de komende jaren nieuwe disruptive business modellen zien ontstaan in de huidige traditionele automotive markt. En dat werd tijd.

Tags: , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie