Must-have marketingvaardigheden

Het vakgebied marketing verandert continu. Ook binnen B2B ondernemingen. Helaas zijn er genoeg marketingafdelingen die niet over de fundamentele vaardigheden beschikken die nodig zijn om de vraag naar hun producten en diensten vast te houden en te verbeteren. En veel van deze vaardigheden zijn misschien ook niet top-of-mind.

Wat zijn vijf must-have vaardigheden die B2B marketingafdelingen nodig hebben om in deze veranderende wereld de noodzakelijke vraag te genereren?

1. Content Marketing
Om leads en inkomsten te genereren, moet je iets te bieden hebben. Dit is content. Dit kan van alles zijn: zelfgemaakte inhoud, video’s, demo’s of webinars. Ongeacht het medium, de conversie gebeurt er als je iets van waarde biedt. Marketing moet een uitgever zijn, en de marketeers de auteurs.

2. Focus op ‘de trechter’
Zelfs als je werk niet primair het genereren van leads is, dan nog moet het gehele marketingteam ‘de trechter’ leven en ademen. De enige manier waarop elk lid van het team leads, kansen en inkomsten kan beïnvloeden is als een ieder nauw verbonden is met de dynamiek van de trechter.

3. Social Media
Niet iedereen in jouw team hoeft beheerder te zijn van de Facebook pagina. Of tweets versturen vanaf het bedrijfsaccount. Laat marketeers hun eigen personal brands ontwikkelen. Door dit te doen kunnen zij dienen als ambassadeurs richting jouw klanten, en de boodschap van je onderneming versterken.

4. Analytics
Of je nu werkt in PR, product marketing, lead management of communicatie, alles wat we doen in marketing kan en moet worden gemeten. Marketeers moeten verantwoordelijk worden gesteld voor het ontwikkelen van reguliere rapportage en het creëren van indicatoren die zinvol zijn voor je bedrijf. Weten waarvoor een ieder aansprakelijk is bevordert samenwerking.

5. Technologie
Valt niet meer te ontlopen. Omarm het! Zelfs als je geen marketing automation pro of web analytics goeroe bent, de kans is groot dat je werk de nodige technologische know-how vereist. Systemen kunnen enorme enablers zijn, dus marketeers, wees er niet bang voor!

Het komt dus altijd neer op vaardigheden. Hoe kan je ervoor zorgen dat de vaardigheden van jouw marketingteam op orde zijn?

(bron http://blog.eloqua.com/key-markerting-skills/, foto http://www.flickr.com/photos/booleansplit/)

Tags:

Nog geen reacties.

Geef een reactie