Kant-en-klare adviesmaaltijden

De grote afnemers van adviesdiensten vinden dat degenen die het succes van consultants het meest in de weg staan, consultants zelf zijn. Ze luisteren niet en serveren kant-en-klaarmaaltijden.

Dat blijkt uit onderzoek van Source onder executives (strategie, operations, finance, IT en HR) van grote multinationale organisaties – de big consulting spenders – in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, de Benelux, Scandinavië, Italië, Spanje en het Midden-Oosten.

Onderzoeksbureau Source vroeg de respondenten ook wat voor advies zij aan consultants zouden geven. In hun antwoorden hadden cliënten het niet over andere of betere vaardigheden of over lagere prijzen. Bijna iedereen begon over de manier waarop adviesbureaus hun diensten verkopen. En ongeveer de helft van de respondenten adviseerde consultants om te luisteren.

De bron van deze klacht is de perceptie bij cliënten dat consultants het acceptabel vinden om hun klanten kant-en-klaarmaaltijden te serveren die alleen maar even in de conceptuele magnetron hoeven te worden opgewarmd. De meeste cliënten denken dan echter: waarom zouden wij geïnteresseerd zijn in een idee of aanpak die het bureau ook naar alle anderen brengt? Als wij en onze concurrenten allemaal hetzelfde advies krijgen en volgen, schiet toch niemand er wat mee op?

Cliënten geven aan dat ze houden van consultants die de tijd nemen om hun business echt te begrijpen. En die met uitvoerbare voorstellen komen om hun business – en niet die van iedereen – vooruit te helpen.

Ik ben benieuwd wat uw mening is, en of die overeenkomt met onze visie.

(bron Management & Consulting, foto http://www.flickr.com/photos/kalleboo/)

De grote afnemers van adviesdiensten vinden dat degenen die het succes van consultants het meest in de weg staan, consultants zelf zijn. Ze luisteren niet en serveren kant-en-klaarmaaltijden.

Dat blijkt uit onderzoek van Source onder executives (strategie, operations, finance, IT en HR) van grote multinationale organisaties – de big consulting spenders – in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, de Benelux, Scandinavië, Italië, Spanje en het Midden-Oosten.

Onderzoeksbureau Source vroeg de respondenten ook wat voor advies zij aan consultants zouden geven. In hun antwoorden hadden cliënten het niet over andere of betere vaardigheden of over lagere prijzen. Bijna iedereen begon over de manier waarop adviesbureaus hun diensten verkopen. En ongeveer de helft van de respondenten adviseerde consultants om te luisteren.

De bron van deze klacht is de perceptie bij cliënten dat consultants het acceptabel vinden om hun klanten kant-en-klaarmaaltijden te serveren die alleen maar even in de conceptuele magnetron hoeven te worden opgewarmd. De meeste cliënten denken dan echter: waarom zouden wij geïnteresseerd zijn in een idee of aanpak die het bureau ook naar alle anderen brengt? Als wij en onze concurrenten allemaal hetzelfde advies krijgen en volgen, schiet toch niemand er wat mee op?

Cliënten geven aan dat ze houden van consultants die de tijd nemen om hun business echt te begrijpen. En die met uitvoerbare voorstellen komen om hun business – en niet die van iedereen – vooruit te helpen.

Ik ben benieuwd wat uw mening is, en of die overeenkomt met onze visie.

(bron Management & Consulting, foto http://www.flickr.com/photos/kalleboo/)

Nog geen reacties.

Geef een reactie