In vijf stappen naar een marketing dashboard

De nadruk op het kunnen aantonen van de return-on-investment van marketing activiteiten neemt – gelukkig – alleen maar toe. Een mooi hulpmiddel richting marketing accountability, is het ontwikkelen van de juiste marketing dashboards. Zij kunnen in een oogopslag laten zien wat de impact is van marketing op je business en hoe marketing initiatieven invloed hebben op bijvoorbeeld acquisitie, retentie en share of wallet. Mits goed uitgevoerd kan een marketing dashboard van grote waarde zijn voor het doorvoeren van tijdige aanpassingen in beleid en zorgen voor een betere aansluiting van marketing op onder andere verkoop.

De volgende vijf stappen kan je volgen om tot een passend marketing dashboard voor jouw organisatie te komen:

1. Breng marketing in lijn met je commerciële doelstellingen
Deze stap lijkt misschien vanzelfsprekend, maar is vaak de eerste misstap. Als je niet weet welke commerciële indicator verbeterd moet worden, dan is de rest zinloos. Als je je prestaties wilt meten en strategieën, programma’s en tactieken wilt definiëren om deze doelstellingen te ondersteunen, dan is inzicht in klanten – welke, nieuw of bestaand, hoeveel, en wat je wil dat ze kopen – essentieel.

2. Kies je metrics
Ga voor outcome (resultaat) in plaats van output (productie). Metrics op resultaat meten de impact, efficiëntie en gecreëerde waarde van je marketing inspanningen. Gewoonlijk zijn dit cijfers die vallen in de categorieën: klanten (acquisitie, retentie, waarde), product (adoptie, innovatie, prijs en/of marge), concurrentiepositie (marktaandeel, merkvoorkeur) en financieën (budget, terugverdientijd).

3. Definieer de datastromen
Maak helder hoe data zich ontwikkelen tussen marketing activiteiten en programma’s (bijvoorbeeld het aantal deelnemers aan een event), gestelde doelstellingen (zoals het aantal gekwalificeerde kansen) en daadwerkelijke resultaten (bijvoorbeeld de snelheid van product adoptie in een bepaalde markt). Door de verbindingen tussen programma’s, strategieën, doelstellingen en resultaten te visualiseren wordt het eenvoudiger je uiteindelijke marketing dashboard vorm te geven.

4. Zorg voor de juiste gegevens
Om te meten heb je gegevens nodig. Ontwikkel een data inventaris van de gegevens die je al hebt en wat er nog ontbreekt.

5. Valideer en herzie
Ontwikkel een alpha-dashboard om de gegevens, verbindingen, en het proces te valideren. De alpha kan uitwijzen of het marketing dashboard de vereiste prestatie indicatoren weergeeft, of dat veranderingen nodig zijn. Herzie het dashboard en deel een beta-versie met belanghebbenden. Zodra je buy-in hebt, ga dan een pilot aan voor een aantal kwartalen om een stabiele situatie te creëren en iedereen te trainen. Pas dan ben je klaar om te overwegen hoe het proces te automatiseren.

Het kost dus een investering in tijd en geld om een levensvatbaar marketing dashboard te ontwikkelen, maar het is de moeite waard. Het geeft je uiteindelijk een visuele blik op je marketing performance en de gezondheid van je marketing programma’s.

(bron http://blog.eloqua.com/marketing-dashboard/, foto

Tags:

Nog geen reacties.

Geef een reactie